יום חמישי, 25 ביולי 2019

חדשות טובות, חדשות יותר-טובות, אזהרה ותזכורת

החדשות הטובות:
פורסם לוח הטיסות הסדירות משדה התעופה רמון שבתמנע לעונת החורף הקרובה

החדשות היותר-טובות:
החל מיום ראשון הקרוב יופעל קו 340, מצפה רמון-אילת, שגם יעבור בשדה התעופה מהחדשות הטובות

האזהרה:
מקרה ראשון של "פישינג" דווח באזורנו

התזכורת:


לוח הטיסות הסדירות לעונת החורף הקרובה מלמד על היקפי תנועת התיירים שיגיעו לנמל התעופה החדש.
לאתרי הלינה מומלץ להתאים מבצעי מחירים לימים שצמודים לנחיתות ממדינות יעד רלוונטיות, ולמפעילי האטרקציות כדאי לתכנן מוצרים קבועים לימים שצמודים לטיסות. עד כה הראו המחקרים שרוב התיירים מתכננים את הטיול שלהם לארץ בין חודש לשבועיים לפני ההגעה. כל מי שמתכנן להעלות קמפיינים ממומנים לחול- כדאי לכוון לתקופה זו. מומלץ מאוד להדגיש את הביטוי Ramon בפרסומים שלכם, מאחר ושדה התעופה החדש קרוי בשם הזה.


החל מיום א' הקרוב יחל לפעול קו 340 החדש באמצעות חברת 'מטרופולין' בין מצפה רמון לאילת, עם 4 נסיעות יומיות לכל כיוון.

הקו ייסע דרך כביש 40 ויתחבר לכביש הערבה בצומת קטורה. בכך יאפשר נסיעה במסלול הקצר ביותר בין מצפה רמון ואילת (עד כה הקישור ניתן רק באמצעות קו 392 הארוך ועמוס חיילים, שנוסע דרך כביש 12 עם כניסות לבסיסי צה"ל), ישרת את תושבי מצפה רמון להגעה לאילת וכן יאפשר תנועת תיירים בין שני היעדים. בחודש אוקטובר, עם חזרתן של הטיסות הבינ"ל, יחל הקו להיכנס גם לנמל התעופה רמון ויאפשר תנועת תיירים בין נמל תעופה רמון למצפה רמון.


זהירות "פישינג"!!
בניגוד ל Fishing שאצלנו אפשרי בקושי באגם ירוחם, Phishing היא תופעה נרחבת עד כאב בכל רחבי העולם והיא נעשית נפוצה יותר ויותר ככל שהשימוש בכרטיסי אשראי ורכישות בינלאומיות נעשה נפוץ יותר (AMAZON,EBAY וכיוב).

מדובר על גניבה של מידע, זהות, כסף או נכסים באמצעות תרמיות אינטרנטיות שונות. תעשיית התיירות רגישה במיוחד לתרמיות Phishing, ביחס לענפים אחרים, בגלל ההתנהלות המרובה מול לקוחות מחו"ל. 
Image result for no phishing

עד כה לא דווח על מקרה מוצלח של של גניבה כזו אצלנו, והשבוע נתקלנו במקרה הכאוב הראשון:

אחד מעסקי התיירות באזור  רגיל לעבוד עם ספק מחו"ל ולשלם לו כנגד חשבוניות. התשלום בוצע עד היום בהעברות IBAN דרך מערכת זה"ב, שיש לה יתרונות רבים, אבל היא מיידיתסופית ובלתי הפיכה מרגע הביצוע.

הספק מחו"ל ביצע במהלך החודשיים האחרונים עבודות עבור בית העסק, ולכן כשהתקבלה דרישת התשלום/חשבונית ממנו, הדבר היה מובן ורגיל לחלוטין. בעל העסק ביצע מיד העברה כפי שהיה רגיל, תוך שהוא מעתיק בקפדנות את מספר ה IBAN מדרישת התשלום למערכת הבנקאית שלו באינטרנט. 

אלא שמספר ימים אחרי ביצוע ההעברה התקבלה הודעה מהספק שביקש לדעת מתי יקבל את התשלום... ואז התבררה התמונה העגומה:

חשבונות הדוא"ל של שני הצדדים נפרצו, וגנב מתוחכם עקב אחרי התכתובות ביניהם וזיהה את שיטת ההתנהלות. הוא (או היא) המתין בסבלנות עד למועד הצפוי למשלוח החשבונית, ושלח לעסק בישראל דרישת תשלום שהיא העתק של דרישות התשלום הרגילות, תוך שהוא משנה פרט אחד קטן וקריטי- את מספר ה IBAN של החשבון לתשלום. מכיוון שאמצעי תשלום זה הוא, כאמור, בלתי הפיך... הלך הכסף

אז איך מתגוננים?
ישנם לא מעט אמצעי התגוננות לכל מיני איומים שונים. אבל הנה 5 דיברות ראשונות:

1. שמרו על המידע. כן, זה נשמע נדוש ובנאלי, אבל שימרו על סיסמאות והחליפו אותן על בסיס קבוע. 

2. אף פעם אל תעבירו או תבקשו מספרי אשראי במייל, וואטסאפ או כל אמצעי לא מאובטח אחר. גם פיצול של המספרים על פני כמה הודעות שונות- ממש לא נחשב מאובטח.

3. ודאו את אמיתות דרישות התשלום- כל דרישת תשלום, כל הודעת חידוש מנוי, כל בקשה כאילו-אוטומטית להזנת פרטי אשראי- ודאו אותה בערוץ תקשורת מקביל- קיבלתם דרשית תשלום במייל? שלחו הודעת SMS לוידוא. התבקשתם להזין פרטי אשראי באתר? נסו לחפש מספר טלפון.

4. זכרו- היטרי או מאיים הוא חשוד. התרמיות הנפוצות, וככל הנראה המוצלחות ביותר, הן אלה שמתחפשות להודעה על חידוש דחוף של דומיין או של מנוי על אתר אינטרנט. הגנב "מאיים" שתוקף הדומיין שלכם פג, ואם לא תחדשו אותו מיד הוא יאבד לכם. חברות אכסון האתרים ורישום הדומיינים מתחילות לשלוח הודעות חידוש שלושה חודשים לפני פקיעת התוקף וההודעה שלהן, לרוב, היא מאוד לקונית. 

5. אמצעי תשלום הפיכים. אף שלמערכת זה"ב יש יתרונות ברורים, חשוב לזכור את החסרונות שלה. אפשר לשלם בכרטיס אשראי, בpaypal או במגוון אמצעים שניתנים למעקב וניתנים לערעור. לפעמים זה עולה מעט יותר, (לפעמים פחות), לפעמים ספקים בחול שלא מכירים אתכם לא יסכימו, אבל תמיד שווה לנסות לעבור לשימוש באמצעים כאלה.

חושבים שאתם יודעים לשחות בלי להיתפס בחכה?
חידון קצר של גוגל עוזר לזהות עוד סוגים של נסיונות כאלה 

ויש גם עדכון:
בעקבות הקשיים והעיכובים שנתקלנו בהם השנה, בהעברת התקציב ממשרד התיירות (מתוקף החלטת הממשלה 917 למצפה רמון), הקדמנו השנה את הגשת התכנית התקציבית לשנת 2020, ושלחנו אותה כבר אתמול לאישור משרד התיירות- 5 חודשים לפני תחילת השנה. התכנית מבוססת על ניסיון השנתיים האחרונות ועל בקשות והמלצות שהגישו תיירנים רבים במרחב. תודה רבה לכל מי שהשקיע מזמנו/ה, האיר, המליץ וסייע.
כולנו סובלים מהחסם התקציבי שדווקא בעונת הקיץ מנע מאיתנו להשקיע משאבי שיווק משמעותיים, ואנו מקווים שההגשה המוקדמת הזאת תמנע את הישנות הסיטואציה הזו בעתיד. 

2 תגובות:

  1. יואש בוקר טוב
    שאפו על ההסבר החשוב בנושא תרמיות אינטרנט
    ותודה על המידע המעודכן והחשוב
    שחר

    השבמחק
  2. תודה יואש על הפירוט ועל השיתוף.
    לירון

    השבמחק