יום ראשון, 15 במרץ 2020

תיירות בימי קורונה

עוברים עלינו ימים לא קלים. האתגרים הפעם הם בקנה מידה עולמי שכמוהו לא נראה עדיין. מאז ההודעות של מוצאי שבת אנו מקבלים מכם שאלות ובקשות. ננסה לענות על העיקריות שבהן בפוסט הזה:

לאור הנחיות משרד הבריאות, האם עלי לסגור?
התשובה לשאלה זו תלויה בסוג העסק ואופי הפעילות.
משרד התיירות פרסם היום מכתב הבהרה לגבי פעילות בתי מלון.
ממנה נגזרת גזרה שווה גם לעסקי אירוח אחרים- צימרים ואתרי קמפינג.
יחד עם זאת חשוב מאוד להדגיש:
חובה על כולנו לפעול בהתאם להנחיות משרד הבריאות לגבי מניעת התכנסות של למעלה מ 10 אנשים, שמירת מרחק של 2 מטרים ושמירה על הגיינה. המשמעות היא שמתקני מקלחות ושירותים משותפים באתרי קמפינג מהווים נקודת חולשה שמחייבת מענה מדויק ומוקפד. 

אנו קוראים לעסקים שאינם מסוגלים לעמוד במלוא ההנחיות - לא לקחת סיכון. 
מעבר לאחריות האישית הנדרשת מכולנו, אושרו היום התקנות המאפשרות להטיל קנסות כבדים על הפרות של התקנות.

לאחרונה קיבלנו הבהרה חשובה- מי שחייב לשהות בבידוד חייב לעשות זאת אך ורק בביתו שלו. לא ניתן לצאת לבידוד בצימר או בבית מלון.


טיולי ג'יפים אינם אפשריים בגלל המגבלה על מספר הנוסעים ברכב.

ביקורים באתרים- חוות ואתרים חקלאיים יוכלו להתקיים רק אם יעמדו בכל ההנחיות.

טיפולים שאינם רפואיים- מסאז'ים, קוסמטיקה וכו- אסורים במפורש.

איזה מאמצי פרסום מתרחשים כרגע באזור?
בעקבות הערכות המצב שהתקיימו במועצות, ובעקבות ניתוח של השיח ברשתות החברתיות, קיבלנו החלטה לא לשווק באופן פעיל אף פעילות הוא אתר באופן ספציפי. הנימוק להחלטה זו הוא כפול- גם קשה כרגע להבטיח ודאות של קיום פעילויות, וגם כרגע כל הזמנה לפעילות זוכה לביקורת קשה ברשתות החברתיות. 
מאמצי השיווק שלנו כרגע יתמקדו רק באוירה ובתמונות נוף, ויכוונו על מנת להגדיל את קהל העוקבים שלנו לטובת "היום שאחרי", גם עבור התיירות הנכנסת וגם עבור תיירות הפנים. לצורך זה גם נשקיע תקציב קידום צנוע לאור הירידה החדה  במחירי הקידום הממומן- שיאפשרו לנו להשיג תשואה גבוהה של חשיפה תמורת מעט כסף. 

האם אני זכאי לדמי אבטלה?
אם את/ה שכיר/ה, ופוטרת או שיצאת לחל"ת ביוזמת המעסיק, אתה זכאי לתשלום דמי אבטלה. עליך להירשם במוסד לביטוח לאומי, ולעקוב אחר ההנחיות.
אם אתה מורה דרך עצמאי- תוכל להירשם גם כן, וליהנות מאותם התנאים.
שאר העצמאיים במשק, נכון למועד זה, אינם זכאים לדמי אבטלה.

האם להוציא את העובדים לחל"ת? האם לפטר אותם?
ההבדל בין פיטורין ובין הוצאה לחל"ת מתמקד בעיקר בשימור הותק והזכויות הסוציאליות הנובעות ממנו. באופן עקרוני אם אתם לא סוגרים את העסק, אלא רק מצמצמים או מקפיאים פעילות- כדאי לשקול הוצאה לחל"ת, אבל חשוב לזכור שבמהלך חל"ת אתם מחוייבים להמשיך להפריש לעובד את התשלומים הסוציאליים שלו/ה. מומלץ לכל המעסיקים להתייעץ עם רואה החשבון שלהם בעניין זה.

איזה סיוע נותנות המועצות לעסקים?
ראשי המועצות מבינים את גודל המשבר עבור העסקים המקומיים. המועצות פרסמו, כל אחת, את רשימת ההקלות והעדכונים, אותן תוכלו לקרוא כאן:
המועצה המקומית מצפה רמון
המועצה האזורית רמת הנגב
המועצה המקומית ירוחם תעדכן בימים הקרובים.

בשתי המועצות (רמת הנגב ומצפה רמון) תינתן דחייה על תשלומי הארנונה לעסקים.

איזה סיוע נותנת כרגע המדינה?
המדינה פרסמה עד כה מספר צעדים לסיוע לעסקים:
2. נוהל תשלומי דמי אבטלה למורי דרך

ניתן להתעדכן בערוצי סיוע נוספים בדף המיוחד שפורסם על ידי מעו"ף.


מה יהיה על אירועים תיירותיים אזוריים?


כמו בכל שאר אזורי הארץ, האירועים שהיו מתוכננים לחודשיים הקרובים לא יוכלו להתקיים במתכונתם המקורית. איסור ההתכנסות והגבלות המרחק פשוט אינם מאפשרים את קיומם. אירועים שתוכננו מעבר לטווח החודשיים טרם בוטלו, אולם ההחלטה לגביהם תתקבל בעוד חודש לכל היותר.  

מה אפשר לעשות בינתיים?
חוות נועם במדבר
בשלב זה אנו ממליצים לכל בעלי העסקים לנקוט ב 3 צעדים פשוטים וחשובים:
1. לדאוג לבטיחותכם האישית ולבטיחות העובדים והלקוחות שלכם: לבטל התכנסויות, לעבור לעבודה מרחוק, לדאוג להגיינה בעסק ולקבוע נהלי עבודה. 
2. לדאוג להישרדות הפיננסית בטווח המיידי- לטפל בדחיית תשלומי הלוואות עסקיות ובדחיית תשלומי משכנתאות אישיות, לצמצם את מצבת העובדים באופן מסודר (חשוב לתעד בכתב), ולערוך תכנון בכתב של החסכונות והמשאבים הכספיים העומדים לרשותכם.
3. לנצל את הזמן על מנת להכין את הקרקע ליום שאחרי: לעדכן את אתר האינטרנט, להכין מאגר של פוסטים (טקסטים+תמונות) שיהיו מוכנים לשיגור מרגע שתתחיל ההתאוששות, להכין תרגומים של חומרים שיווקיים, ובמידה ואתם יכולים בשיטת "עשה זאת בעצמך"- לצבוע, לשפץ, לחדש, לתקן, להבריג, להבריק וכו.


תגובה 1: