יום שלישי, 24 במרץ 2020

משבר הקורונה- תמונת מצב

שלום רב לכולם
בימים אלה של חוסר וודאות וחששות המלווים את כולנו, רצינו לשתף ולהשתתף, תוך ניסיון רציונלי ככל הניתן להביט קדימה אל העתיד המקצועי של כולנו. גם ותיקי ענף התיירות (הן בארץ והן בחו"ל), אינם זוכרים משבר כה חריג וכה קשה, שהחריב במחי יד את ענף התיירות ברחבי העולם כולו. בעת מורכבת ומדאיגה זו, אנו מבקשים לומר שלא רק ליבנו עימכם בהזדהות עם הקושי והחשש, אלא שאנו מחפשים כל העת עוד ועוד צעדים אפקטיביים למתן מענה למשבר הקיצוני שנכפה על כולנו. תעשיית התיירות הישראלית כולה עוקבת בדאגה אחר ההתפתחויות, ולאיש מאיתנו אין עדיין פתרונות למצב. המשבר הפוליטי בישראל הופך את הסוגייה מורכבת עוד יותר. בינתיים, אנו מבקשים לחלוק עימכם מספר תובנות חשובות ולדווח לכם אודות המשך הפעילות שלנו.

מה אנו עושים בימים אלה (כארגון המשרת את המרחב כולו)?

1. ברמת הנגב הקמנו מיידית אתר חדש של "קונים-מקומי" בו מציעים העסקים הקטנים את מרכולתם המיידית לסביבה הקרובה. האתר החדש מציע לכולנו לרכוש תוצרת מקומית רלוונטית בעת הזו, שתסייע כלכלית להחזיק עסקים מקומיים (במקום לקנות דברים שממילא תצטרכו בבאר שבע, קנו אותם כאן). 
2. המשך קידום של כלל התוכניות הסטטוטוריות למרחב המדברי מול גופי התכנון ומול משרד התיירות (כל הישיבות הפכו מקוונות ב Zoom).
3. הפקת מפת תיירות חדשה לכל המרחב העדכני הכולל את ירוחם, מצפה רמון ורמת הנגב. ישיבת Zoom עדכנית תתקיים מחר (25.3.20) עם מנהלי הפרויקט הממשיכים לקדמו. 
4. איפיון וקידום תוכנת הזמנות מקוונת (online) שתאפשר בעתיד הזמנת אונליין לאטרקציות ופעילויות בכל הר הנגב.
5. המשך קידום הקמת אתר אינטרנט חדש לתיירות הר הנגב (האתר הנוכחי הזדקן בכבוד ועלינו להחליפו).
6. המשך קידום ממומן לתמונות מעוררות השראה ולפוסטים נעימים של אווירה ברשתות החברתיות אינסטגרם (מול חו"ל) ופייסבוק (מול קהל מקומי) "על אש קטנה". אנו עושים זאת לתחזוקת קשרים קיימים ולהגדלת מספר העוקבים אחר תיירות מדברית ובינתיים ניכרות תוצאות יפות למדי. איננו מפרסמים פעילות ואיננו מזמינים איש להגיע כעת. אנו מקפידים רק לשדר מסר חיובי ואווירה נעימה ומתחזקים את הקהל המקומי בישראל ואת אוהדי המדבר מהעולם. 
7. פרסום מידע עדכני ואמין אודות מסלולי ייעוץ פיננסי והלוואות בעזרת מעוף לכל קבוצות הווטסאפ של התיירנים. 

וכאן, אנו מבקשים לשתף בכמה תובנות יסוד הנגזרות מהמצב

מאת משתמש:Roymishali - תורגם הקובץ:Maslow's Hierarchy of Needs.svg
על פי פירמידת הצרכים המוכרת של אברהם מסלאו,  נדרש לאדם ביטחון פיזי וקיומי בראש ובראשונה ורק אז הוא פנוי נפשית ויכול לעסוק בצרכיו האחרים. 
הפירמידה המוכרת נראית כך:  

נראה כי התיאוריה של מאסלו, רלוונטית במיוחד בעיתות משבר קיומי, בהן נוטים בני האדם להתכנס למצב תפעולי הישרדותי, הממקם אותם באופן טבעי בשלבים הנמוכים במדרג. 

עולם התיירות המודרני, התפתח באופן מהיר במיוחד לאחר תום מלחמת העולם הראשונה, עת נכנס לראשונה לחיינו המושג "תיירות המונים" (Mass Tourism). הגרף הבא מציג את הצמיחה המהירה של התיירות העולמית משנת 1950 ועד התחזיות לשנים 2030-2020 (שנה זו צפויה כמובן לאכזב את התחזיות העולמיות ולהציג לראשונה ירידה משמעותית במספר התיירים העולמי).  
WTO
בזהירות הראויה, ניתן להעריך כי התיירות ממלאת עבור בני האדם צרכים המשתייכים לשלושת השלבים העליונים בפירמידה, והיא מספקת מענה בעיקר לשני השלבים הגבוהים יותר. הצורך האנושי בפעילות התיירותית אינו צפוי להיכחד בגין המשבר הנוכחי, אך הוא אינו בא לביטוי כל עוד קיים איום על השלבים הנמוכים יותר בפירמידה. 


לכשיסתיים משבר הקורונה הנוכחי, קיימים מספר תרחישים אפשריים לענף התיירות:
נראה כי התסריט הטוב ביותר, עליו ניתן לחלום, הוא שהעולם ישוב למסלולו מהימים שטרם המשבר והצורך האנושי לצאת ולהתאוורר יעורר ביקושי שיא בענף התיירות העולמי. למול גישה זו, מציגים רואי השחורות תסריט קודר, על פיו הנגיף יישאר עימנו זמן רב, תוך שהעולם לומד "לחיות עימו" תחת איום מתמיד. תסריט כזה עלול להביא לירידה דרסטית בביקושי הטיסות ולצמצום עולמי דרמטי בפעילות התיירותית, אשר עלולה להיתפס כפעילות מסוכנת ובלתי חיונית (דבר זה עלול לגרום לשינויים דרמטיים ביחסים בין תיירות נכנסת לתיירות פנים בישראל ובמדינות אחרות, כי תיירות פנים ארצית תהיה פחות מסוכנת מטיסה לחו"ל). 
בין שני קצוות אלה, קיים מנעד רחב של אפשרויות לכיווני ההתפתחות של עולם התיירות תחת איום המגיפה החדשה. 
נכון לעת כתיבת שורות אלה, אין גורם מחקרי אמין ברחבי העולם, אשר מוכן לנבא את העתיד, שכן חסר לנו עדיין מידע רב ויקר ערך אודות השפעות הנגיף על העולם. דבר אחד ברור ומובן- בעולם הגלובלי של 2020, אין עוד מושג שכזה "בעיה מקומית". נגיף הקורונה הפך במהלך 6 שבועות מבעיה מקומית במחוז אחד בסין, לבעיה עולמית, וכך עלול להיראות כל אתגר עתידי.

לאור קולות רבים הנשמעים בנושא הפגיעה של ענף התיירות בתחום הקיימות (Sustainability) של כדור הארץ, אנו מעריכים שעולם התיירות צפוי לעבור טלטלה משמעותית בעקבות המשבר הנוכחי. טלטלה שכזו, עשויה לעצב מחדש את פני התיירות העולמית, תוך אתחול הגדרות ו"עדכון גרסה" למושגי היסוד של מהי חוויה תיירותית ראויה ומוסרית בעולם המודרני? ייתכן שאנו עומדים בפתחו של עידן חדש, בו ישתנו דפוסי התיירות העולמית, כפי שאנו מכירים אותה כיום. לצד זאת, אנו מעריכים, כי התיירות אינה צפויה להיעלם והיא תמשיך להוות גורם מרכזי בחיינו, שכן היא נותנת מענה מובהק ומשמעותי לצורך האנושי העז ב"כבוד והערכה עצמית" (שלב 4) ולנושא ה"מימוש וההגשמה העצמית" (שלב 5). אלה הם כוחות כה חזקים, עד כי בלתי סביר שהם יידחקו מהזירה בטווח הארוך. 
עדיין מוקדם מכדי להעריך כמה זמן ייקח המשבר, אך ברור כי לכשיבוא סופו, חשוב לנו מאד להיות מוכנים ככל הניתן לתת מענה לצרכים שהוצגו לעיל, ולא לשכוח לרגע, כי העין והאוזן של לקוחותינו, תהיינה רגישות שבעתיים להיבטים אקולוגיים וסביבתיים אחרי המשבר הנוכחי. 

בעת הזו קיבלנו, כאנשי תיירות, מעין "צו הפסקת פעילות" שלא מרצוננו. לאור המצב שנכפה עלינו, אנו מבקשים להמליץ לכולנו על שורה של צעדים ומעשים שיקדמו את העסקים שלנו, ויאפשרו לנו נקודת פתיחה משופרת עם החזרה לשגרה. 

את הזמן שהתפנה אנו ממליצים להקדיש למספר פעולות מועילות, שבימים כתיקונם נדחקות לקרן זווית מפאת העומס: 

בתחום השיווק:
1. שדרוג תשתיות דיגיטליות - התאמת האתר שלכם למובייל (עדיף אתר מובייל עם התאמות לנייח ולטאבלט).
2. יצירת תכנים איכותיים וחדשים שיקדמו אתכם ברשת. עריכת וסידור ספריית התמונות, עריכת וסידור ספריית הסרטונים, ואם אין, רצוי לצלם סרטי תוכן חדשים. כל עסק תיירות חייב סרטוני קידום איכותיים. 
3. תרגום חומרים ותכנים שלכם לאנגלית והכנתם לעלייה לפלטפורמות דיגיטליות ברגע שתחזור הפעילות.
4. למידה אפקטיבית של קידום דיגיטלי עצמאי - איך עובד עולם הקידום בגוגל? ברשת המדיה? מה זה קידום ממומן ואיך עושים בזה שימוש לקידום העסק שלכם?
הרבה מאוד תכנים מוצעים בחינם ואפשר לגשת אליהם בקלות. כמו למשל באתר שרות התעסוקה שהמלצנו עליו בעבר, בסדנה הדיגיטלית של גוגל ובפייסבוק- זה העסק שלנו

5. התבוננות והשקעת מחשבה יתרה בדו"חות הפיננסיים של 2019 (שממילא אתם מכינים ומארגנים אותם בימים אלה) ובחינה של מקורות ההכנסה. בחינת צמצום הוצאות ושדרוג פעילויות. אבחון ומיון מקורות הכנסה ואיתור "לידים" שיווקיים מתוך הפעילות שערכתם בשנה שעברה. להלן פרמטרים ונושאים לבדיקה וניתוח הדו"ח השנתי שלכם: הכנסות ומקורן, הוצאות, כוח אדם, שווקים עיקריים וסגמנטים להם סיפקתם שירותים, אפקטיביות השיווק שלכם אל מול קהלי היעד המועדפים של העסק. השוואת העסק שלכם לנותני שירות דומים ברמה האזורית והארצית ובחינת הפערים (רצוי לנתח ולהבין מדוע יש פערים שכאלה, ולתת מענה לשאלות שיווקיות וניהוליות אלה).
6. בחינת התייעלות פיננסית של העסק שלכם תוך בחינת חלופות לאספקת צרכים ממקורות מקומיים ופחות הישענות על מיקור חוץ. 
7. מעבר להנה"ח דיגיטלית (למי שעדיין מנהל את העסק והחשבונות על טבלאות אקסל או פתקים) כגון "חשבונית ירוקה" או ספקי שירותים דומים.

קידום פרויקטים:
8. לבחון האם ניתן לקדם את רישוי העסקים שלכם בעת הזו? ללא ספק צעד מועיל ומשפר את מעמדכם משמעותית. לא כל השלבים ברישוי העסק דורשים השקעה כספית. חלקם דורשים זמן או השקעה בירוקרטית.
9. עבודות תחזוקה ושדרוג שממילא היה עליכם לעשות וכעת יש זמן - צביעת ושדרוג יחידות האירוח, סידור הגינה והנוי של יחידות האירוח, צביעה ושדרוג הג'יפ / הציוד וכיו"ב. צעד זה חשוב במיוחד לעסקים שלא שחררו את כל העובדים שלהם לחל"ת.

ולצעד שכפי הנראה יהיה המשמעותי ביותר לאחר המשבר הזה -
10.  אנא השקיעו חשיבה מעמיקה בסוגיית הניהול האחראי (עולם התיירות מעלה על נס בשנים האחרונות את המושג - Responsible Management במובן הרחב של המילה - ניהול אחראי להיבטים אקולוגיים, היבטים חברתיים, היבטים סביבתיים, היבטים כלכליים וגם אלה המוסריים). נושא "התיירות בת הקיימא" צפוי להיות סוגיה חשובה עשרת מונים בתיירות העתיד, שכן הענף שלנו גורם לשחיקה מהירה של תשתיות גלובליות, והתייר העדכני מחפש להפחית את השפעתו המזיקה על הסביבה. 

אנחנו מבטיחים להמשיך לפעול למענכם, לסייע ולמצוא פתרונות ברמה האזורית.

מאחלים שנצליח לעמוד במשימות ולצאת מוכנים ומחוזקים מן המשבר הזה. 
שלכם ועבורכם
צוות תיירות הר הנגב (יואש, ליאת, ארנון, איריס, נורית ושחר)

תגובה 1:

  1. נשמע טוב,
    ניראה לי שנרגיש את המשבר בכיס וחזק רק עוד חודשיים, וזה יכה בנו חזק, מדובר על הפסדים עצומים וניהיה חייבים להחזיר אותם איכשהו..
    כדאי להתכונן לקמפיין אחרי קורונה, בואו לרמת נגב להציל את התיירות, ביחד עם הדגשת מזג האויר הסביר כאן בקייץ שמאד נעים בערב ולילה.
    השאיפה שנחזיק את הראש מעל המים בקייץ, כי אחרי משבר האביב, לא נשרוד קיץ יבש בלי אורחים.

    השבמחק