יום שני, 23 בספטמבר 2019

תומאס קוק ואנחנו

למי שלא שמע או לא עודכן, תאגיד התיירות הענק והותיק "תומס קוק" פשט את הרגל.
זוהי רעידת אדמה של ממש בעולם התיירות. 
To make a long story short:
תומס קוק הוציא את הטיול המאורגן הראשון שלו ב 1841, ועד שלשום הועסקו בו 22 אלף עובדים.  
את שאר הפרטים אפשר לקרוא

אבל איך זה קשור אלינו? איך זה צפוי להשפיע עלינו?

1. לא לעולם חוסן. בתעשייה שב 100 השנים האחרונות נמצאת בצמיחה אקספוננציאלית כמעט, עם מעט מאוד "נפילות", עלולה להתפתח אשלייה של חסינות. הנפילה של תומס קוק, על צי מטוסיה החכורים, על יעדיה האקזוטיים, ועל משרדיה המפוארים, מלמדת שלמרות הצמיחה- הענף עובר שינויים מרחיקי לכת- וכווולם חשופים לסיכונים. גם ענקים כמו תומס קוק עלולים ליפול.



2. דעיכת התיירות ה"ישנה"- תומס קוק מייצגת במידה רבה את התיירות הישנה- סוכנות נסיעות, עם משרדים, ועם מטוסים חכורים שקונה ביסטונאות חדרים בבתי מלון ומוכרת בעיקר חבילות נופש וטיולים קבוצתיים מאורגנים. 
הקריסה של החברה במידה רבה היא תוצאה של התפתחויות שמתרחשות ב 20 השנים האחרונות באמצעות האינטרנט והכלכלה המשתפת. מתחרים כמו AirBNB ו VIATOUR נוגסים נתחים משמעותיים מאוד מהמחזור של חברות תיירות מסורתיות, מה שממחיש עוד יותר את הצורך להתחבר למנועי הזמנות דיגיטליים ולהעביר כמה ביצים מסל הסוכנויות לסל ה OTA (סוכנים אינטרנטיים - Online Travel Agents)

3. בישראל- מאז האינתיפאדה השנייה הפעילות של תומס קוק בישראל היא מינורית ביותר. לכן הקריסה של החברה לא מורגשת כמעט בקרב ספקים בארץ, אבל ההשפעה עלינו עלולה להגיע מכיוון בלתי צפוי-
Thomas Cookמאות בתי מלון ועסקי תיירות בתורכיה ובמדינות נוספות באגן הים התיכון נשארו עם חדרים ריקים ובלי כיסוי להזמנות עתידיות של תומס קוק. קריסת החברה וביטול ההזמנות הללו מציף את השוק בחדרים זמינים המשוועים להזמנות, וכך גם מטוסים שנחכרו על ידי החברה, וכדומה... סביר להניח שבשבועות הקרובים נראה גל של מבצעים במדינות הללו, שעלולים למשוך תיירים אליהם, על חשבון שוק התיירות בישראל.


4. המשבר לא הסתיים- חשוב לעקוב אחרי ההתפתחויות של המשבר הזה, ולראות אם ישנן חברות נוספות שיגררו אחרי תומס קוק. ספקים שאיבדו את הלקוח העיקרי שלהם, וחברות אחרות שהיו תלויות בפעילות של החברה. קריסות נוספות כאלה (זעזועי משנה), עלולות להיות בעלות השפעה רחבה יותר ולהגיע גם אלינו.

5. שיעור בפשיטת רגל שירותית- בניגוד לחברות תעופה שקרסו בשנים האחרונות ופשוט התאדו, מנהלי תומס קוק מארגנים, בשיתוף הממשלה הבריטית, מבצע חילוץ לכל לקוחותיהם שנתקעו בעקבות הקריסה. לא ברור מהיכן יבוא המימון למבצע, אבל למרות סגירת הדלתות, עדיין יש למי לפנות, והלקוחות מוחזרים לאט לאט הביתה. לעיתים הם נאלצים להכניס את היד לכיס, ברוב המקרים טיסות החילוץ הללו לא "נוחות", אבל כל זה מאוד ראוי להערכה מחברה שבעצם הכריזה על פשיטת רגל.


2 תגובות:

  1. תודה יואש! מרתק! חשוב ומעשיר! אכן לא לעולם חוסן.

    השבמחק
  2. תודה על המידע. מאד מעניין ופוקח עיניים

    השבמחק